Påskeberedskapen 2010

Fredag 26. mars 2010

Fredag kveld startet forberedelsene. Den nye tilhengeren ble hentet på brannstasjonen hvor den har fått på seg folkehjelpsmerker. Takk til Chili Harstad og Harstad Brannvesen for hjelpa!

I løpet av kvelden ble containere for innsamling av tomgods, scooter og en rekke utstyr fraktet opp til hytta. Det var en nydelig kveld på Bjørnhaugen. -9 grader og stjerneklart.

Lørdag 27. mars 2010

Dagen har gått med til å ordne diverse, samt klargjøre hytta for påskeberedskapen. Containere for innsamlinga av tomgods har blitt plassert ut.

Været har vært lettskyet og skiføret er bra.

Søndag 28. mars 2010

I tillegg til berededskap opplevde vi påskens første snøskred :-).

Snøen fra takraset fylte hele verandaen, og her er spademannskaper i ferd med å grave den fram igjen.

Mandag 29. mars 2010

Våknet opp til en nydelig dag. Vi valgte å kjøre en runde innover Melåplatået for å forsikre oss om at det var greit å komme opp på Steinfjellet (i tilfelle vi må transportere noen ned) samt for å kjøre opp spor til skigåere.
Forholdene på Melåa var helt optimale. Det var helt vindstille og et par minusgrader.
Med unntak av øverst i Straumsdalen har det ikke gått nye ras i området.
En kompresjonstest viser ingen laginndeling i den første meteren. Dermed heller ingen glidelag. Man hører ikke drønn i snøen.

Det er viktig å påpeke at en slik test sier bare noe om skredfaren akkurat der den er tatt, og kan ikke brukes for å trekke konklusjoner for større områder.

Man ser en del tildels store skavler. Det ser ut som om fremherskende vindretning har kommet fra sør-øst. Ingen av hengskavlene vi så hadde løsnet.  Dette kan likevel fort snu, og da det melder om mildere vær i slutten av uken bør man være oppmerksom på dette.
Måling av istykkelse på 2. vannet på Melåa.
Istykkelsen er her mellom 1,35 og 1,60 m. Isfiskere melder om god iskvalitet.
Dersom man skal fiske i vannene på Melåplatået trenger man isbor med minst en forlenger, slik den på bildet.

Istykkelsen på Aurevann er også over en meter.

Isen er med andre ord trygg på disse vannene. Vær likevel obs ved inn- og utos.

Flotte forhold for skikjøring.

Husk: "Følg rygg - vær trygg."

Folkehjelpshytta badet i sol.
Utpå kvelden fikk vi en forespørsel fra noen av campingvogngjestene på Bjørnhaugen om vi kunne kjøre opp spor inn til Steinfjellet og "pensjonistløypen." De hadde ordnet med en sporplog.

Dette gjorde vi om kvelden.

Enda senere da vi fylte vann slo det oss at det hadde vært godt med fisk til middag. Ivar egner her på en magott...

... vi hadde flaks og fikk napp med en gang...

...og sannelig ble det ikke fiskemiddag.

En fantastisk dag fikk en fantastisk slutt!

Tirsdag 30. mars 2010

Vi våknet til et nydelig vær og kunne konstatere at sporene som vi hadde kjørt opp i går kveld slett ikke ble så verst.

Det går nå oppkjørte spor fra Folkehjelpshytta og til foten av Steinfjellet, samt hele "Pensjonistløypa."

Broderstadgammen eller "Rypebo" på Melåa er kjent og kjær for mange og har gitt etterlengtet husrom for mange fjellvandrende i dårlig vær gjennom tidene.

Gammens eier, Leif Broderstad, hadde forespurt oss om transportere han opp for å gjennomføre tilsyn og forefallende vedlikehold.

Ivar hjelper Broderstad ut av pulken.
"Godt å være tilbake i paradis," konstaterer Leif.
Utsikten fra "Paradis."
Kort tid etter traff vi denne gjengen som var på vei fra Andøy til Sørvik. De har gått i flere dagers og overnattet i telt. Gjengen hadde med seg fem hunder.

En av hundene, "Tamok," slet seg plutselig og kom bort fra gjengen. Vi tok oppdraget og...

... fant hunden et stykke unna. Ivar jogger tilbake med hunden til sine fornøyde eiere.
På Melåa har det i løpet av går kveld / natt forekommet en del scooterkjøring utenfor de tradisjonelle traseene.

Norsk Folkehjelp Harstad har ikke kjørt her. Når vi kjører på Melåa (forutsatt vi ikke har en aksjon som krever noe annet) har vi følgende målsetning:

- Vi kjører langs de tradisjonelle traseene, altså der det vanligvis går skispor. Skiløpere kan dermed benytte våre spor til skigåing.

- Vi returnerer tilbake i vårt eget spor.

- Turen skal ha en hensikt. Dette kan for eksempel være observasjon, ettersøk, transport...

Dersom du ser scooterspor og lurer på om det er vi som har kjørt har vår scooter et belte som er 37 cm bredt og vi trekker nesten alltid på en pasientpulk som etterlater seg tre striper.

Løypevalg er viktig. Det anbefales ikke å legge skiløypen under store heng som teoretisk sett kan løsne.
Ivar sitter på beredskapspost på Steinfjellet. Mange stakk innom og slo av en prat. Det var god stemning, mens vi nøt go-været og delte ut Compeed gnagsårplaster.
Observasjon av forholdene i området.
Denne svært så trivelige karen har vi sett på ski hver påske i en årrekke. Han har sine egne meninger om valg av turutstyr. Matpakke tar han ikke med på dagsturer og favoritt ski-klærne er dongeri.

"Wrangler og Levis har perfekt passform for skigåing," sier han med et smil.

Om kvelden ringte Politiet. De var på Bjørnhaugen og ønsket å komme innom på et påskebesøk.

På hytta hadde det da vært to mannfolk i flere dager, og hytta bar en smule preg av ungkarsbolig. Den var med andre ord ikke presentabel for "lovens lange arm..."

Hytta ble stormryddet, kjøkkenbenken støvsugd og vi gjemte alle skitne kopper og kar under en av sengene, og da betjentene stod i døra kunne vi by på nykokt kaffe og ren duk på bordet. :-)

Vi presenterte våre ressurser og hadde en svært hyggelig og matnyttig prat om beredskap og samarbeid mellom den frivillige redningstjenesten og Politiet. Betjentene gav uttrykk for at det var ønskelig med mer kontakt for å bli bedre kjent, noe vi helt klart vil følge opp.

Vi takker for et hyggelig besøk!

Onsdag 31. mars 2010

Nok en nydelig dag. I dag har vi gjennomført en liten skipatrulje. Ann-Kristin snakker her med skituristene.
Det har vært stor utfart i dag. Mange har passert hytta med pulk og stor oppakning. Det blir nok mange som overnatter i fjellet i natt.
Nydelige forhold. Bildet er tatt fra Aurvann med Sætertinden i bakgrunnen. Sol fra skyfri himmel og...
... vindstille.
Ellers har vi brukt dagen til vedlikehold. Her er det full gjennomgang av førstehjelpsveskene.
Ivar fjerner restene av snøstopperne på taket.
På hytta selger vi førstehjelpsutstyr. Her har vi laget en presentasjon av utstyret for turgåerne.

Torsdag 01. april 2010

Vi våknet på torsdags morgen til lettskyet vær og fire plussgrader.

I løpet av gårsdagen og dagen i dag har vi gradvis økt bemanningen på hytta. Vi er i dag syv autoriserte førstehjelpere på hytta og tre barn.

Dagen startet ved at vi begynte å lage snøborg med sitteplass til 30 stykker. Borgen skal benyttes i morgen når vi får besøk av 30 asylanter fra asylmottaket i Kvæfjord.
Ann Kristin bygger bålgrop.
Etterhvert ble været aldeles strålende. Her er Hans Jacob, Sverre og Frøydis på skipatrulje.
I dag er det mye varmere enn tidligere i påsken. Snøen har blitt kram i skisporene og mot kvelden blir dette til is. I løpet av natten regner vi med at det blir svært kaldt og da blir det hardt skiføre i morgen tidlig.

Vi anbefaler at man ikke går så tidlig på dagen, og at man benytter smørefrie ski.

Dersom man velger å smøre bør man velge myk smurning (rød eller varmere) alternativt klister.

Mange ønsker å snakke med oss. Hans Jacob slår av en prat. Det er god stemning i bakkene, og alle nyter det gode været.

Grunnet store temperatursvingninger mellom dag og natt-temperatur blir det hardt skiføre i nedkjøringen fra Steinfjellet mot Aurevann. Vi oppfordrer alle til å vise aktsomhet i dagene som kommer.

Utsikt fra Steinfjellet kl 1400.

Det er fortsatt mange skiturister i fjellet. Det er nå så varmt at mange velger å gå på ski i t-skjorte.

Utsikt mot Jakobstinden.
I år går det to skiløyper opp mot Tverrtindene. Den ene går den tradisjonelle ruten, mens den andre går fra 7. vann og langs dalen og opp til "Holla."
Siden det har blitt varmere vær valgte vi å ta en snøprofil oppe på Melåplatået. Norsk Folkehjelp sier ikke noe om skredfaren i hele vårt område, men presenterer her de faktiske funnene vi gjorde.

Sted: I åssiden over 6. vann. Like ved skiløypen. Posisjon 51186 - 15626

Høyde: 490 m.o.h.

Hengretning: Vestlig himmelretning, 18 graders helning.

Vær: Sol fra skyfri himmel, svak vind, flere plussgrader.

Totalt 130 cm snø grovfordelt slik:

60 cm finkornet snø fordelt på 5 lag med hardhet 4 fingre

3 cm skarelag hardhet blyant

13 cm finkornet snø hardhet fire fingre

17 cm fin / grovkornet  snø med hardhet 2 fingre

7 cm skare / grovkornet snø hardhet blyant

25 cm grovkornet snø hardhet en finger.

Ved kompresjonstest ser vi at de første to 10 cm lagene med nysnø løser ut etter 5+8 slag. Glidelaget er glatt og rent.

"Hvis jeg ikke husker feil kan dette glidesjiktet kalles Q1," ler Hans Jacob som nylig har vært på skredkurs.

Ved ytterligere kompresjon løses ikke blokken under ut i bestemte lag.

Hvis man sammenligner med kompresjonstest utført 29. mars ser vi at de øverste 20 cm løsner med relativt lite påvirkning. Til tross for at helningsvinkelen bare er 18 grader.

Dette er altså status 01. april 2010 for vestlig vendte helninger over 6. vann på Melåa.

Vi anser det som helt trygt å følge de tradisjonelle rutene på Melåa.

Solen som varmer på skavlene vendt mot sør, har gjort at noen har smeltet og begynt å løsne.

Fredag 02. april 2010

Nok en nydelig dag. Vi startet dagen med å hente vann. Ivar tester her den nye vannpumpen som vi fikk fra Industributikken. 75 liter vann ble pumpet opp på et øyeblikk.

Tusen takk for den!

Kl 1200 kom asylantene fra Kvæfjord.
Det var ca 30 asylsøkere i alderen 15-18 år som kom opp til Bjørnhaugen i dag. Dette tegner til å bli en årlig tradisjon og er et samarbeid mellom Norsk Folkehjelp Harstad og Kvæfjord Opplevelser og Avlastning (KOA). Tanken er å gi asylsøkerne et avbrekk i hverdagen og gi dem en smak på hvordan påsken feires i Norge.
Det ble grillet pølser, gått på ski og det ble kjørt akebrett. Været utgjorde prikken over i-en og det virket som at alle hadde en flott dag. Vi i Norsk Folkehjelp syntes dette er et spennende prosjekt og vi satser på å gjenta dette neste år.
En av deltakerne laget denne flotte skulpturen i snø.

Lørdag 03. april 2010

Påskeaften.

Norsk Folkehjelp Harstad stilte som sanitetsvakt under et skirenn for barn på Bjørnhaugen. Rennet ble arrangert i regi av campingvognfolket på Bjørnhaugen.

Innsatsen var upåklagelig, både fra deltakerne og fra NF!

På bildet: Ivar, Inge og Merethe.

Kvelden ble avsluttet med en tur på Melåa.

Det er med et visst vemod at vi registrer at denne påsken går mot slutten. Godværet har gitt oss noen fantastiske dager i et av de flotteste utfartsområdene på Hinnøya.

Solnedgangen over Andrevannet bekrefter dette...

Bjørn Tore, som fyller 30 år om noen timer, beskuer solnedgangen og innser sakte at han er i ferd med å bli voksen.

La oss være den første:

Gratulerer med 30-årsdagen i morgen! Hilsen gode venner i Norsk Folkehjelp Harstad.

Søndag 04. april 2010

Første påskedag og et aldeles nydelig vær.
God utfart også i dag. Her ser vi "pensjonistløypen." Sætertinden og Skittenskardtinden i bakgrunnen.
Det finnes mange måter å komme seg til fjells. Denne karen kom over taket på Folkehjelpshytta i dag...
...rett over taket.

Mandag 05. april 2010

Påskens siste dag.

I dag har Norske Redningshunder hatt øvelse i området rundt Steinfjellet.

De stakk innom hytta for en hyggelig prat.

Også i dag ble det gått skipatrulje. Inge kontrollerer her isforholdene ved utløpet av Aurevann...
... og snakker med isfiskerne.
Også i dag nydelige forhold.
Folk koser seg i godværet.
Våren er klart på vei, og denne krabaten landet på hyttetaket.
Solen har varmet de sydvendte helningene og løst ut dette flakskredet på Finnslettheia.
Det er ingen tvil om at påskeværet 2010 har vært et av de beste noen sinne.

Fra fredag 26. mars - 05. april har det vært mer eller mindre sol alle dagene!

Det har vært til sammen 11 mannskaper og 4 barn fra Norsk Folkehjelp Harstad innom hytta i lengre eller kortere perioder.

Med unntak av smørehjelp og gnagsårplaster har vi hatt lite å gjøre.

Til tross for svært hardt føre på slutten opplevde vi ingen skader. Det later til at folk er forsiktige, og det faktum at mange valgte å ta av seg skiene før de kjørte ned i dag sparte nok en del knall og fall.

Ivar valgte å bli på hytta til tirsdag. Han tok dette bildet av kveldshimmelen og sendte det til webansvarlig med tittelen:

"Nu slår vårherre av påsken."

Takk for i år!

Takk til alle som har bidratt!

Tekst: Janne, Ivar, Bjørn-Tore og Sverre

Foto: Janne, Ivar, Bjørn-Tore og Sverre

I løpet av påskeuken publiserte Harstad Tidende en rekke saker om Norsk Folkehjelp. Trykk her for å lese dem.

Trykk her for å returnere til aktivitetssiden.